مباحثی که در پیش روی شما نهاده ام سلسله گفتاری است که به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان در جمع کارمندان سازمان منطقه آزاد اروند ایراد می شود . امید است که مورد استفاده قرار گیرد. ومن الله التوفیق

حق الله


اولین حقی که امام سجاد علیه السلام به عنوان مهمترین حق و اساس تمامی حقوق از آن یاد می کند ، حقی است که خدای متعال بر گردن ما انسان ها دارد. آن حق چیست ؟ چگونه باید آن را انجام بدهیم تا فردای قیامت باز خواست نشویم ؟ اثر این حق در زندگی ما چیست ؟

ببینید ؛ ما انسان ها همیشه به دنبال این هستیم که دنیا به کاممان باشد ، همیشه برای خود خوشی را خواسته ایم . آیا شده است تا به حال از خدا بخواهیم بر ما مصیبتی را وارد کند ؟ خیر . چرا ؟ چون ما بالذات به دنبال کمال دنیوی خود هستیم . لذا برای رسیدن به رفاه تلاش فراوانی انجام می دهیم.

اما سجاد علیه السلام در فراز اول بیانات خود به همین نکته می پردازد و می فرماید شما انسان ها که می خواهید همه چیز را داشته باشید باید یک کار انجام بدهید تمام خوشی ها یک جا جمع شده است . آن هم خدا است .

مردم بالای خانه شان دیش می گذارند ، این دیش ها هر طرف باشد سیگنال همان طرف می گیرد ، اگر به سمت آسیا باشد ، آسیا را می گیرد . به سمت اروپا باشد ، اروپا را می گیرد .

امام می فرماید : فاما حق الله الاکبر فانک تعبده و لا تشرک به شیئا ؛ حق بزرگ خداوند عزوجل این است که اورا عبادت کنیم و همراه او چیزی نپرستیم .

عبادت کردن دیش وجود ماست که باید سمت خدا تنظیم شود تا سیگنال را بگیرد . اما توجه داشته باشید که دیش ماهواره ای به وسیله یک دستگاه خاصی به نام ال ان بی امواج را می گیرد اگر این ال ان بی نباشد دیش خالی هیچ کاری نمی کند . دیش وجود انسان هم اگر ریا و شرک خفی و جلی داشته باشد به مانندیک دیش خالی است که به جهتی تنظیم شده و بی خود فضایی را در پشت بام اشغال کرده است و سیگنالی را دریافت نمی کند .

امام سجاد علیه السلام در ادامه می فرماید ال ان بی دیش وجودت اخلاص است . اخلاص را بزار روی عبادتت سیگنال را دریافت می کنی.

سیگنال خدا چیست ؟ سیگنال همان به کام شدن دنیا است که ما به دنبالش هستیم.

فاذا فعلت ذلک باخلاص جعل لک علی نفسه ان یکفیک امر الدنیا و الاخرة و یحفظ لک ما تحب منها .

به قول ابوسعید ابو الخیر

ای نه دله‌ی ده دله هر ده یله کن

       

صراف وجود باش و خود را چله کن

یک صبح با خلاص بیا بر در دوست

       

گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن